E-mailalert

Subscribe to our notification

Subscribe

Refine your search

Search result: 16 articles

x

    The theme of the special issue of Law and Method on Education in (Professional) Legal Ethics consists both of content-related as well as didactical-oriented contributions, of which most are written in the Dutch language and two are written in the English language. The content-related approaches show that in education in legal ethics use can be made of professional standards, constitutional principles as well as general ethical theories (such as utilitarianism, deontology, and virtue ethics). Because lawyers work with ‘the law’, broader or narrower conceptions of law (in relation to morality) also affect legal reasoning and are therefore relevant to education in professional legal ethics. However, these approaches are also put into perspective: the leap forward from moral reasoning based on abstract core values and ethical principles to morally correct action in concrete moral dilemmas in legal practice is a large one. Several solutions are proposed: I. teach ethics indirectly, stressing the importance of facts and of professional role consciousness, and of the importance of formal and informal respect for all concerned, as an essential part of the professional lawyers’ role (Kaptein – written in English); II. use insights from social psychology to overcome barriers to actual ethical behaviour (Becker and Mackor); III. use dialogues about case studies that demonstrate different aspects of judicial ethics for judges (Brenninkmeijer&Bish – written in English) or IV. give (to future governmental lawyers) context-sensitive bottom-up moral dilemmas to enhance realism, alertness and role resistance against opposing forces (Van Lochem). A relevant theme in the didactical approaches to legal ethics is the absence or limited practical professional experience law students have, so that, for example, conversation techniques based on personal experience have limited value. At university level, this can be remedied to some extent by reinforcing one’s own experience, i.e. experiential learning, or by bringing the experiences of others into the classroom, for example with guest lecturers from the field, or by telling and discussing fictional or true stories (Van Dongen & Tigchelaar). Education at university gives a good starting point for (professional) legal ethics, followed by post-academic legal ethics education and legal practice as lifelong learning school. A contribution with a focus on the notary (Waaijer) highlights the different approaches within this continuum.


Emanuel van Dongen
Dr. Emanuel van Dongen is Assistant Professor Private Law at the Molengraaff Institute for Private Law, researcher at the Utrecht Centre for Accountability and Liability Law and the Montaigne Centre for Rule of Law and Administration of Justice, Utrecht School of Law.

Jet Tigchelaar
Dr. Jet Tigchelaar, Assistent Professor Legal Theory, researcher at Utrecht Centre for European Research into Family Law, Utrecht School of Law.
Artikel

Access_open Onderwijs juridische beroepsethiek aan rechtenstudenten

Special issue on Education in (Professional) Legal Ethics, ­Emanuel van Dongen & Jet Tigchelaar (eds.)

Journal Law and Method, July 2021
Keywords professional ethics, legal ethics, research ethics, moral psychology
Authors Anne Ruth Mackor
AbstractAuthor's information

    In dit artikel geeft de auteur haar visie op het onderwijs in beroepsethiek aan rechtenstudenten. Ze bespreekt de inhoud van de juridische beroepsethiek en enkele didactische aspecten. De auteur maakt onderscheid tussen rechtvaardigende perspectieven, die een explicatie en rechtvaardiging van een onderscheidende juridische beroepsethiek en -moraal mogelijk maken, en kritische perspectieven, die een kritische beoordeling van die rechtvaardigende verhalen mogelijk maken. Ze benadrukt daarbij het belang van empirische, in het bijzonder sociaal- en moraalpsychologische benaderingen in het onderwijs van beroepsethiek. Ze wijst op het feit dat studenten niet beschikken over relevante praktijkervaring en dat dit een obstakel vormt voor diepgaande casusanalyses. In de conclusie betoogt de auteur dat de belangstelling en de ruimte voor het onderwijs in beroepsethiek aan rechtenstudenten sinds het nieuwe millennium wel is toegenomen, maar dat meer systematische reflectie op deze vakken nodig is. Ook stelt ze dat bij het onderwijs in beroepsethiek aan rechtenstudenten die nog geen werkervaring hebben in een specifieke beroepspraktijk, de nadruk zou moeten liggen op thema’s die in de beroepsopleiding minder aandacht krijgen. Het accent moet meer liggen op het verwerven van ethische en empirische theoretische kennis en kritische reflectie op rechtvaardigende verhalen, en minder op discussie over concrete gevallen. Haar laatste aanbeveling is dat in het onderwijs niet alleen normatief-ethische theorieën aan de orde moeten komen, maar ook empirische inzichten over bounded ethicality.


Anne Ruth Mackor
Prof. mr. dr. Anne Ruth Mackor is als hoogleraar professie ethiek, in het bijzonder van juridische professies, verbonden aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen.
Artikel

Access_open Professioneel ethiekonderwijs voor de ­aankomend overheidsjurist

Special issue on Education in (Professional) Legal Ethics, ­Emanuel van Dongen & Jet Tigchelaar (eds.)

Journal Law and Method, April 2021
Keywords beroepsethiek, overheidsjuristen, onderwijs
Authors Peter van Lochem
AbstractAuthor's information

    De beroepsethiek van overheidsjuristen wordt traditioneel gericht op het functioneren als poortwachter van de rechtsstaat. Zij ontlenen hun beroepsethisch normenkader aan bovenliggende normen van democratie en rechtsstaat. Beroepsdilemma’s komen daarbij voort uit zich voordoende spanning tussen ambtelijke en juridische verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld die tussen loyaliteit aan de politieke leiding versus het bevorderen van proportionaliteit van bevoegdheden (case Tijdelijke wet maatregelen covid-19) en die van handhaving (case kinderopvangtoeslagen). In de praktijk van de overheidsjurist is de beroepsethiek het resultaat van het omgaan met genoemde dilemma’s. Deze contextuele beroepsethiek van onderop wijkt af van de aan de rechtstaat ontleende beroepsethiek van bovenaf. Er zijn de nodige argumenten om het professionele (universitaire) ethiekonderwijs voor aankomend overheidsjuristen te richten op een normatieve oriëntatie van onderop. Het bevordert realisme, waakzaamheid voor tegenkrachten en rolvastheid. In het ethiekonderwijs voor aankomend overheidsjuristen zou dan een empirische en op verantwoording gerichte attitude centraal moeten staan.


Peter van Lochem
Mr. dr. P.J.P.M. (Peter) van Lochem is Fellow van het Meijers Instituut (Universiteit Leiden).

mr.dr. Maria Geertruida IJzermans

    In this article I plead for utilitarianism as guideline for the editor. The article consists mostly of rebuttals of a number of traditional objections against utilitarianism. In particular (but not exclusively) the following objections are discussed:

    1. It is impossible to predict the consequences of legislative measures.

    2. Legislation should be evaluated procedurally (democratically), rather than by a substantive standard.

    3. Utilitarianism allows the sacrifice of the interests or even rights of some on behalf of those of others.

    4. Utilitarianism leads to results that are sometimes strongly counterintuitive.


    A substantial part of the article consists of a discussion of coherentism as method for, amongst others, normative reasoning.


Jaap Hage
Artikel

Access_open Source-usage within doctrinal legal inquiry: choices, problems, and challenges

Journal Law and Method, June 2014
Keywords methodological challenges, doctrinal legal inquiry, source-usage, methodology, method
Authors Mr. Marnix Vincent Roderick Snel LLM, MA
AbstractAuthor's information

    This article provides an overview of the methodological challenges that scholars are confronted with in relation to use of legislation, case law and literature commentaries within doctrinal legal inquiry. Therefore it employs a systematic literature review and a supplementary explorative expert-consultation among legal scholars of Tilburg University. Although the scope of the research is still limited, it shows that doctrinal legal inquiry is subjected to more and other methodological challenges surrounding the source-usage than one might expect. This insight may contribute to the further development of the meta-discipline ’law and methodology’ and simultaneously allows for more methodological awareness among doctrinal legal scholars.


Mr. Marnix Vincent Roderick Snel LLM, MA
Marnix Snel is a PhD researcher at the Research Group ‘Methodology of law and legal scholarship’ at Tilburg University. I thank prof. Rob van Gestel, prof. Jan Vranken and Dr. Arie-Jan Kwak for their comments on earlier draft version of this article.

    Vrijwel alle rechtenstudenten krijgen vroeg of laat in hun studie de opdracht om eens een kijkje te nemen bij de rechtbank. Er is echter niet of nauwelijks literatuur over hoe ze dat zouden kunnen aanpakken. Dit artikel beoogt in die leemte te voorzien. Het doel is om studenten methodologische bagage mee te geven, waarmee een observatieopdracht op een hoger niveau kan worden getild. Promovendi of andere onderzoekers die observatieonderzoek willen verrichten, kunnen daar ook hun voordeel mee doen.


Nienke Doornbos
Met dank aan Nina Holvast, Antoinette Muntjewerff en Rob Schwitters voor hun suggesties ter verbetering van een eerdere versie van dit artikel.

Rob van Gestel
Rob van Gestel is professor of Theory and Methods of Legislation at Tilburg University.
Artikel

Access_open Hoe moet recht worden onderwezen?

Journal Law and Method, 2012
Keywords curriculum rechtenstudie, aard van het recht, positief recht, (hulp)wetenschappen
Authors Jaap Hage
AbstractAuthor's information

    The central issue of this paper is to outline a scientifically oriented course in law. Most actual courses focus on positive law, and the main conclusion of this paper is that this is wrong. This conclusion is based on the premise that law is not by definition positive law, but the answer to the question which rules should be enforced by collective means. This premise is argued in the full paper.Positive law is law to the extent that it should be enforced by collective means, and not by definition. Therefore a scientific course in law should pay some attention to positive law, but should not assign it the dominant place in the curriculum which it presently tends to have.To make this abstract idea more concrete, some proposals are made for a law curriculum. The starting point is that the law bachelor should only address positive law where this is necessary for exercises in legal reasoning. Moreover it should address the viable fundamental visions on the nature of law, the main theories about normative reasoning (main currents in ethics), and the facts which are relevant in the light of these normative theories for the question which norms should be enforced by collective means. These facts include both positive law and the results of the different sciences (e.g. psychology, sociology, economy, and biology) which are relevant to answer the normative question. Because there are too many scientific results to take in during a bachelor course, the study of the sciences should be replaced by an introduction to scientific method, which allows lawyers to evaluate the outcomes of scientific research. Finally, the bachelor course should also address ‘generic positive law’, the main questions which must be answered by legal systems and the most viable answers to these questions.The master phase of the curriculum should, for those lawyers who want to practice the positive law of a particular jurisdiction, be filled with the detailed study of the relevant positive law.


Jaap Hage
Jaap Hage is hoogleraar Algemene rechtsleer aan Maastricht University.

Rob van Gestel
Prof. dr. Rob van Gestel is hoogleraar Theorie en methode van wetgeving aan de Tilburg Law School en voorzitter van de Research Group for Methodology of Law and Legal Research. Hij is tevens redactielid van Recht en Methode.
Artikel

Access_open Zelfrealisatie in onderzoek en methode

Journal Law and Method, 2012
Keywords juridisch promotieonderzoek, probleemstelling, toetsingscriteria, aard van de rechtswetenschap
Authors Lisanne Groen
AbstractAuthor's information

    A detailed description is offered of the debate concerning the question how – within the framework of a normative research question – relevant and operational test criteria can be formulated.


Lisanne Groen
Lisanne Groen is UD staats- en bestuursrecht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Zij is tevens redactielid van Recht en Methode.
Boekbespreking

Access_open Praktijkgericht juridisch onderzoek

Journal Law and Method, 2011
Authors Yvonne Denissen-Visscher
AbstractAuthor's information


Yvonne Denissen-Visscher
Mr. Yvonne Denissen-Visscher is docent recht en senior onderzoeker bij het Lectoraat Gebiedsontwikkeling en recht van het Kenniscentrum leefomgeving van Saxion.
Artikel

Access_open Een discipline in transitie

Rechtswetenschappelijk onderzoek na de Commissie Koers

Journal Law and Method, 2011
Keywords rechtswetenschappelijk onderzoek, peer review, ranking, methodologie, grand challenges
Authors Carel Stolker
AbstractAuthor's information

    In 2010 verscheen het rapport Kwaliteit & diversiteit van de Commissie Koers die het wetenschappelijk onderzoek van negen Nederlandse juridische faculteiten beoordeelde. De conclusie van het rapport is dat het ‘goed’ gaat met het rechtswetenschappelijk onderzoek in Nederland, maar tegelijkertijd ziet de Commissie ‘een discipline in transitie’. De Commissie dringt er bij de decanen van de faculteiten op aan om veel meer te gaan samenwerken. Als uitgesproken ‘zwak’ benoemt ze het gegeven dat er binnen de discipline geen algemeen gedeelde opvatting bestaat over de wetenschappelijke kwaliteit op grond waarvan onderzoeksresultaten beoordeeld kunnen worden. In deze bijdrage blikt de auteur aan de hand van de bevindingen van de Commissie Koers terug en trekt hij lijnen naar de toekomst. Volgens hem verdient vooral de externe oriëntatie aandacht: de wetenschappelijke verantwoording (peer review, ranking, impactmeting), de steeds belangrijker wordende maatschappelijke verantwoording, en de thematisering van het juridische onderzoek (de Europese ‘grand challenges’ en de Nederlandse topsectoren).


Carel Stolker
Prof. mr. Carel Stolker was decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden. Daarvoor was hij vice-decaan voor het onderzoek en directeur van het facultaire E.M. Meijers Instituut. In het academisch jaar 2011-2012 werkt hij aan een boek over rechtenfaculteiten.
Redactioneel

Access_open Een nieuwe impuls aan het methodendebat

Journal Law and Method, 2011
Authors Sanne Taekema and Bart van Klink
Author's information

Sanne Taekema
Prof. Sanne Taekema is hoogleraar aan de Erasmus School of Law in Rotterdam.

Bart van Klink
Prof. dr. Bart van Klink is hoogleraar Methoden en Technieken van Recht en Rechtswetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Boekbespreking

Access_open Thinking Like a Lawyer

Journal Law and Method, 2011
Authors Klaas Rozemond
Author's information

Klaas Rozemond
Mr. dr. Klaas Rozemond is universitair hoofddocent strafrecht aan deVrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

Access_open Praktijkgericht juridisch onderzoek

Journal Law and Method, 2011
Keywords juridisch onderzoek, empirisch onderzoek, praktijkgericht onderzoek, onderzoeksvraag, onderzoeksmodel
Authors Geertje van Schaaijk
AbstractAuthor's information

    In dit artikel wordt de stelling verdedigd dat in een praktijkgericht juridisch onderzoek zowel juridische als empirische onderzoeksmethoden nodig zijn. De centrale onderzoeksvraag in een praktijkgericht juridisch onderzoek dient immers gerelateerd te zijn aan het recht en aan de praktijk, zodat het antwoord op de centrale vraag praktisch bruikbaar is. Vragen van het type ‘mag dat?’ of ‘werkt dit?’ kunnen die relaties met recht en praktijk goed over het voetlicht brengen en sturing geven aan de richting van het onderzoek. In het beredeneerde antwoord op de onderzoeksvraag komt de integratie van methoden en technieken uit de juridische en sociaalwetenschappelijke discipline tot uitdrukking. Het onderzoeksmodel dat in dit artikel wordt uitgebeeld en toegelicht, maakt deze integratie duidelijk en biedt een basis voor een methodologie van praktijkgericht juridisch onderzoek.


Geertje van Schaaijk
Mr. dr. Geertje van Schaaijk doceert juridische vakken, rechtssociologie en methoden en technieken van onderzoek aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys.
Interface Showing Amount
You can search full text for articles by entering your search term in the search field. If you click the search button the search results will be shown on a fresh page where the search results can be narrowed down by category or year.